Debatwedstrijd
-
ma 15 apr ’2409:00 - 17:00Parktheater EindhovenGrote Foyer
Voor scholen
Tijdens dit evenement debatteren leerlingen uit de stad en regio Eindhoven met elkaar inhoudelijk over Europese vraagstukken. Ook enkele groepen van buiten de regio Eindhoven kunnen (in overleg) meedoen. Leerlingen zullen zich spelenderwijs verdiepen in de Europese geschiedenis en toekomst, in Europese problemen en oplossingen.
Kennis bij leerlingen vergroten over de Europese Unie, de redenen voor Europese eenwording en de werking van Europese instituties voor burgers. Specifiek bewustzijn creëren voor de Europese Verkiezingen op 6 juni 2024. De debatstellingen worden zo gekozen en geformuleerd, dat leerlingen uitgedaagd worden om zich te verdiepen in deze onderwerpen. Zo verkrijgen zij de inzichten en argumentatie die nodig zijn om inhoudelijk te kunnen debatteren over maatschappelijke, politieke en internationale dilemma’s die belangrijk zijn voor hun eigen toekomst.
Aanpak/ methode
Daarbij zullen zij hun spreek- en kritische denkvaardigheden vergroten door deze werkvorm te beoefenen. Daarbij biedt deze debatwedstrijd Eindhovense scholen de aanleiding en opstap om debatteren als werkvorm (verder) toe te passen.
Debatteren is een “serious game” uitermate geschikt om een aantal essentiële vaardigheden te vergroten bij leerlingen:
· Met zelfvertrouwen kunnen spreken voor publiek.
· Het structureren van eigen gedachten en deze omzetten in heldere argumentatie voor een publiek.
· Gericht luisteren naar nieuwe informatie en deze razendsnel kunnen analyseren.
· Overzicht houden in complexe discussies en netwerken van argumentatie.
· Inleven in vreemde standpunten en meerdere perspectieven kunnen verwerken in afwegingen.
Deze debatwedstrijd biedt de concrete aanleiding en structuur voor zowel leerlingen als docenten om de werkvorm te beoefenen. Daardoor zullen de genoemde vaardigheden vergroot worden.
Wie kan meedoen?
Elke school vaardigt een of meerdere teams -van 6 tot 8 leerlingen elk- af naar de wedstrijd. Elk team debatteert in 3 rondes met teams van andere scholen. Daarbij wordt hun standpunt per stelling per loting bepaalt (de eigen mening telt niet mee). Voor de eerste ronde wordt de stelling lang tevoren bekendgemaakt (long-prep), zodat de leerlingen een complex onderwerp kunnen onderzoeken om het debat te verrijken. In de laatste twee rondes kan ook gekozen worden voor stellingen die pas 20 minuten voorafgaand bekend worden gemaakt (short-prep). Deze variant vraagt juist meer van het improvisatievermogen, de algemene kennis en creativiteit van de debaters. Een mix van short- en long-prepstellingen maakt de wedstrijd leerzamer en uitdagender voor de deelnemers. In elk debat worden door een deskundige jury punten toegekend voor argumentatie, weerlegging, interactie en presentatie. Het team dat na 3 rondes de meeste punten verzameld heeft, wint de wedstrijd. Winst en verlies zijn niet doorslaggevend: het is beter om een kwalitatief goed debat te verliezen dan een slecht debat te winnen.
09:30 - 10:00 Aankomst en registratie deelnemers
10:00 - 10:30 Opening, welkomstwoord
10:30 - 11:45 Debatronde 1 (in alle zalen parallel)
11:45 - 12:15 Lunch
12:15 - 13:30 Debatronde 2 (in alle zalen parallel)
13:30 - 13:45 Koffiepauze
13:45 - 15:00 Debatronde 3 (in alle zalen parallel)
15:00 - 15:45 Prijsuitreiking
15:45 - 16:45 Borrel
Meer dan jij...
Beleef jij mee? Doe jij mee? Praat jij mee?
In seizoen 2024/2025 presenteren we, naast ruim 330 voorstellingen, meer bijzonders.
Iedereen is welkom en uitgenodigd om deel te nemen.