Self Design Ateliers

Mentale gezondheid en de kracht van kunst en cultuur

Hoe kan een creatief proces helpen bij het bespreekbaar maken van lastige onderwerpen? En hoe draagt een eerlijke, kwetsbare houding bij aan openheid en weerbaarheid? Hoe kan kunst & theater meerwaarde bieden? Self Design Ateliers geeft antwoord.

Self Design Ateliers verkent hoe jongeren van 14 – 24 jaar zelf aankijken tegen de effecten van de prestatiemaatschappij, zoals de invloed van social media, op hun mentale gesteldheid. Waar worstelen ze mee en wat geeft ze het gevoel dat ze dit wel of juist niet kunnen bespreken met vrienden, thuis en op school? 

Er wordt met in plaats van over de jongeren gepraat en vooral ook hands-on samen dingen gedaan en gemaakt.  Door deze thematische aanpak ontstaat een natuurlijke, en misschien ook wel innovatieve, manier van gesprek.

Vier weken lang werkten drie groepen studenten van Summa College samen met drie kunstenaars. Vertrekkend vanuit de praktijk van de kunstenaars, die elk op een eigen manier linkt aan het thema mentale gezondheid, gingen ze aan de slag met het ontwikkelen van een tool, workshop of interventie. Dit gebeurde heel bewust buiten de muren van de school, op locatie in Het Parktheater. Samen onderzochten we hoe kunst en creativiteit kunnen bijdragen aan het bespreekbaar of invoelbaar maken van de (effecten) van allerlei onderwerpen gerelateerd aan mentale gezondheid.

Het project is een samenwerking tussen MU Hybrid Art House, Parktheater Eindhoven en social designer Marleen van Bergeijk. De samenwerking is ontstaan vanuit een oproep van Cultuur Eindhoven om als creatieve sector te reflecteren en acteren op de Gezondheidsnota 2022-2025 van Gemeente Eindhoven. Voor MU is dit project een praktisch onderzoek als onderdeel van het nieuwe educatieprogramma Het Creatieve Lichaam, dat onder andere mede mogelijk wordt gemaakt door Fonds 21 en Cultuur Station Eindhoven.

Self Design Ateliers is een samenwerking tussen Parktheater Eindhoven, MU Hybrid Art House, Summa College, Sociaal Werk Summa College, Combinatie Jeugdzorg en Lunet. Dit project bracht jongeren met elkaar in contact die elkaar in het dagelijks leven niet snel treffen. Samen onderzochten zij onder begeleiding van kunstenaars hoe een creatief proces kan helpen bij het bespreekbaar maken van lastige onderwerpen zoals onzekerheid, identiteit, prestatiedruk en stress.