Johnny Lloyd

Johnny Lloyd

Dansend door de intieme en eenzame kant van technologie

“Hier heb je een song zonder beat… go!”
De Amerikaanse choreograaf/danser Johnny Lloyd houdt ervan om hiphop uit zijn genre te ‘pellen’ en het te integreren in een ander dansgenre. In samenwerking met het Parktheater maakt hij speciaal voor festival Best of the Fest de voorstelling Other Tales from the Underground.

Other Tales from the Underground onderzoekt de onderliggende menselijke eenzaamheid die zowel oorzaak als gevolg is van de door de mens geschapen technologie. De voorstelling speelt zich af in een deels organische en deels technologische onderaardse wereld. In een collage van urban en moderne dansvormen ontvouwt zich een wereld waarin informatie het lichamelijke contact heeft vervangen.

Johnny Lloyd: “In onze samenleving zie ik een voortdurend verwijderende beweging van het natuurlijke contact tussen mensen. Ik heb een jaar zonder internet geleefd. Om e-mails te schrijven ging ik naar een internetcafé, het was heerlijk. Het bracht me veel extra tijd die ik vulde met tuinieren, boeken lezen, muziek maken, dans, film en vooral dingen oefenen. I really love to practice things, to emerge myself. Ik ontdekte dat ik, als ik geen toegang heb tot ‘makkelijke entertainment’ of zelfs ‘makkelijke informatie’, meer voldoening haal uit de dingen die ik doe. Het is een diepere investering in jezelf.”

Science fiction
“Ik heb een sterke fascinatie voor science fiction, fantasy en technologie en daarom besloot ik Other Tales from the Underground te gaan maken. Ik wilde er voor waken niet te simpel naar technologie te kijken. We weten allemaal dat het een beetje triest is, de verslavende kant van technologie. Het is bijna cliché; we zien mensen aan een tafel zitten die allemaal met hun smartphone bezig zijn. Maar zo vind ik het thema te simpel. Interessanter vind ik het om het onderwerp op een abstracte manier te benaderen. De symbiose tussen het technologische en het organische te onderzoeken en me in een andere setting erover te kunnen verbazen. Daarom wil ik in het theater een wereld creëren waarin het onderwerp tot in het extreme wordt doorgetrokken.”

Go!
“Hiphop heeft een lange historie en een sterke identiteit. Theater heeft een veel langere geschiedenis en een veel sterkere identiteit. Als je heel sterk in een bepaalde wereld verkeert heb je de neiging om de andere werelden nooit te zien. Ik vind het heel belangrijk om veel kennis te hebben van beide werelden, van hiphopdans én allerlei theatervormen. I never stick to the genres. Als choreograaf ben ik daar erg veeleisend in. Ik probeer voortdurend weg te komen van popping en zelfs van de meer experimentele vormen van hiphop. Omdat ik het zo interessant vind dat deze dansvorm verbreed wordt met andere genres en methodes.”

Pellen
“Waar ik van hou is een specifieke dansvorm uit het genre te ‘pellen’. Dat doe ik ook met hiphop. Als ik met hiphoppers werk en ik de hiphop herken, verander ik het. Dat is heel opwindend om te doen. Het is boeiend om een hiphopper een conceptuele bron aan te reiken. Om te zeggen: verbeeld je iets, jij bent als dit en dit en je bewegingen doen zus en zo. Hier heb je een song zonder beat… go! Eerst vinden ze het een beetje vreemd. Dan begrijpen ze dat er iets interessants gaat gebeuren en uiteindelijk vinden ze een nieuwe, opwindende dansvocabulaire. Ik help ze daar te komen.”

Spanningsboog
“In de hiphop is er een probleem met de spanningsboog; we dansen op één nummer en een nummer is ongeveer drie minuten lang. Ook is het erg één-op-één hoe we op de muziek dansen. Onze bron is de muziek, maar er is geen vertaling naar theater. Het vertaalt alleen heel goed naar de dansvloer, in een club. Bepaalde genres binnen de hiphop hebben in mijn ogen veel potentie om naar een abstractere, theatralere vorm te groeien. Denk aan de battles, het fysieke en de potentie om verhalend te zijn. I’m a big fan of storytelling.”

Open-minded
“Het is opwindend om samen te werken met open-minded hiphoppers die bereid zijn diep in theatrale processen te duiken. Met hen nieuwe dingen te onderzoeken. Hoe kun je je spanningsboog groter maken, hoe kun je de ruimte anders gebruiken en hoe kun je anders met je danspartners omgaan? André Grekhov is iemand die daar helemaal voor gaat, daarom werk ik zo graag met hem. Hij danst het beste als ik hem regisseer. Tegelijkertijd is hij een meester voor mij op het gebied van sommige dansvormen. We delen dezelfde visie. Mijn visie is om prachtig theater uit dans te maken, die van André is om hiphop artistiek gezien tot zijn volle potentie te laten komen.”


Johnny Lloyd (VS) studeerde poëzie en jazzmuziek voordat hij zich op Afro-Amerikaanse dans en hedendaags/urban danstheater stortte. Hij werkte onder meer als docent Lindy Hop en Charlston in Duitsland en maakte er coproducties met het Kampnagel-theater in Hamburg. Hij woont en werkt nu vijf jaar in Nederland. Lloyd toerde door Amerika, Europa en Rusland. Hij werkte samen met choreografen als Guilherme Miotto en Sidi Larbi Cherkaoui.


Voor het Parktheater maakte Johnny Lloyd samen met André Grekhov eerder de voorstelling Traces. In 16/17 is Johnny nieuwe maker binnen thinX. Other Tales from the Underground gaat op 1 september 2016 in première tijdens festival Best of the Fest. Johnny Lloyd en André Grekhov dansen beiden in de voorstelling.


Alle verhalen? Klik op de afbeelding


 

Winkelmandje

U heeft geen voorstellingen in uw winkelmandje.

Deze site gebruikt cookies

We gebruiken cookies om uw bezoek aan deze website zo plezierig mogelijk te maken. We onthouden bijvoorbeeld uw persoonlijke instellingen. Ook gebruiken we Google Analytics om inzage te krijgen in de gebruiksvriendelijkheid van de website en deze vervolgens te kunnen verbeteren.

Meer informatie

X

Er is iets misgegaan met het laden van dit evenement. Probeer het later nogmaals.