Next Nature

Koert van Mensvoort
ma 7 okt
19:30

Bij 'natuur' denken we eerder aan een bos dan aan een snelweg. Maar hoe natuurlijk is de natuur?

We leven in een wereld vol aangelegde natuurgebieden, designerbaby's en de biologie van een tomaat beheersen we zo nauwkeurig dat het weinig meer met natuur te maken heeft. Omgekeerd hebben we over het internet en de financiële markten zo weinig controle dat ze steeds meer een natuurkracht lijken. Wat staat de mens te wachten nu we van het Antropoceen (het tijdperk van de mens) naar het Technoceen (het tijdperk van de technologie) gaan?
 

Aan de hand van talloze spraakmakende voorbeelden en wetenschappelijke inzichten toont Koert van Mensvoort in Next Nature dat onze hoogtechnologische wereld steeds natuurlijker wordt. Én hij laat zien hoe we technologie kunnen inzetten om onze beste menselijke eigenschappen te vergroten.
 

Hij neemt je mee je op een epische reis langs bedrijven die ademen, bossen die naar shampoo ruiken en plastic-etende beestjes. Gaandeweg ontvouwt zich een compleet nieuw wereldbeeld dat niet alleen realistischer, maar ook oneindig veel creatiever, spannender en mooier is. Als we de grote uitdagingen van ons huidige tijdperk het hoofd willen bieden moeten we niet terúg, maar voorúit naar de natuur.

Credits

in samenwerking met Bibliotheek Eindhoven en De Angstfabriek

Over Koert van Mensvoort

Koert van Mensvoort is multimediaal kunstenaar en filosoof, oprichter van het Next Nature Network en geeft wereldwijd lezingen. Zijn brief aan de mensheid is in 26 talen vertaald. Eerder werk van hem was onder andere de NANO-Supermarkt (met nano-technologische producten die binnen tien jaar op de markt kunnen komen), de documentaire Papa, het bos ruikt naar shampoo, het omstreden (en naar later bleek fictionele) schoenenmerk Rayfish.com, dat bio-customized sneakers maakt, en Het kweekvlees kookboek. Van Mensvoort is als university fellow verbonden aan de TU Eindhoven.

Cookies
We gebruiken cookies om uw bezoek aan deze website zo plezierig mogelijk te maken. We onthouden bijvoorbeeld uw persoonlijke instellingen. Ook gebruiken we Google Analytics om inzage te krijgen in de gebruiksvriendelijkheid van de website en deze vervolgens te kunnen verbeteren.
Meer informatie