Sanja Marusic

Zigeunerkind met traan

Likeminds | Giovanni Brand
do 17 feb ’22 20:00 - 21:30
De smalle marges van begrip en acceptatie
do 17 feb ’22
20:00 - 21:30
  • do 17 feb ’22
    20:00 - 21:30
    Pand P Grote Zaal

Giovanni geeft een inkijkje in de wereld van woonwagenbewoners die voor buitenstaanders vaak gesloten blijft. Hij gaat op een zoektocht naar zijn roots die bol staat van de oordelen en vooroordelen en ervaart de smalle marges van begrip en acceptatie. 

‘Als mijn oma droomt, droomt ze over de toekomst. Wanneer ik droom, droom ik over het verleden. Beiden dromen we van iets waarvan we geen weet hebben. Dag na dag komen we meer te weten over onze toekomst en ons verleden. Komen we erachter dat ons verleden noch onze toekomst geruststellend is. En toch blijven we dromen.’ 

De oma van Giovanni Brand groeide op in het woonwagenkamp en sinds kort weet hij dat hij afstamt van de Roma. Toen hij uit de kast kwam, voelde het alsof dat deel van hem op het woonwagenkamp niet mocht bestaan. In zijn queeste vraagt Giovanni zich af: als je afstamt van de Roma, mag je je dan ook Roma voelen en noemen, ook al ben je al meer dan tien jaar niet meer op het woonwagenkamp geweest? En klopt het dat je niet welkom bent op dat woonwagenkamp als je uit de kast bent gekomen? En worden Roma op hun beurt door de hele wereld met de nek aangekeken?

In Zigeunerkind met traan opent Giovanni, samen met Cheryl Moenen die zijn oma speelt, werelden die vaak gesloten blijven. Hij komt erachter dat oordelen in onze natuur zit, zoals ook het Roma-bloed in hem zit. Je kan het negeren maar het is niet te ontkennen.

  • exclusief (pauze)consumptie

De voorstelling gaat door. De aanvangstijd wordt vervroegd naar 20.00 uur. 

Credits

Tekst en spel Giovanni Brand Spel Cheryl Moenen Regie Lynn Schutter

Over Giovanni Brand

Giovanni Brand is een performer en schrijver, afgestudeerd van de Toneelacademie Maastricht. Hij vertrekt altijd vanuit zijn intiemste gedachten waardoor er in zijn werk altijd een enorme persoonlijk noodzaak zit. Deze persoonlijke noodzaak zet hij tegenover de wereld waarin we nu leven. Op het toneel is hij grenzeloos omdat hij gelooft dat er geen grenzen zouden mogen bestaan, in welke vorm dan ook. De donkerte die in zijn werk schuilgaat staat in contrast met de lichtheid die hij als persoon met zich meebrengt. Zowel op het toneel als in zijn leven.