Sugar Coated & Varnam en Mātā

Junadry Leocaria & Poernima Gobardhan
wo 22 sep ’21 20:30 - 22:00
wo 22 sep ’21
20:30 - 22:00

De danseressen en choreografen Junadry Leocaria en Poernima Gobardhan laten vanavond drie dansperformances zien in Pand P: Sugar Coated, Varnam en Mata

Junadry Leocaria - Sugar Coated 
Op speciale uitnodiging van het Mauritshuis creëerde Junadry Leocarcia de solo Sugar Coated die ze onder andere tijdens Keti Koti 2020 uitvoerde in de Gouden Zaal van het museum dat een koloniaal verleden kent. Ze noemde het een kleine overwinning voor haarzelf en haar voorouders om dit verhaal te dansen in de mooiste zaal van ‘Het Suikerpaleis’. ‘Een ultieme kans om ons gedeelde verleden te erkennen en te omarmen door middel van kunst... Heling voor ieder, zwart en wit.’ Sugar Coated is een solo die ook op andere plekken een sterk statement uitdraagt. De pijn, het verdriet, het onrecht, de onmacht, de strijd. Maar ook de kracht, het doorzettingsvermogen, de creativiteit, de overwinning, de verlichting en het vermogen om te vergeven.

Poernima Gobardhan - Varnam
In het klassieke dansitem Varnam verbeeldt Poernima middels de kenmerkende handgebaren (mudras) de
moedergodin: Durga Mātā. Deze traditionele varnam is gemaakt rondom hetzelfde thema als de solo Mata. Poernima laat zien hoe de traditionele Bharata Natyam met handgebaren de welbekende verhalen uit de Indiase (cultuur)geschiedenis vertelt. In deze varnam bevraagt Parvati, een van de verschijningsvormen van Devi, haar man Shiva. Zij beschrijft hoe zij hem ziet, hij die danst, de vernietiger. Ze verlangt naar een samenkomst. Ze herinnert hem aan de tijden die ze samen hebben doorgebracht en vraagt om een verklaring voor de lange scheiding. Uiteindelijk roept ze hem aan en wendt zich tot de verschillende namen van Shiva met de hoop dat ze één worden.

Poernima Gobardhan - Mātā
Poernima Gobardhan is een van de grote talenten uit de Haagse Indiase danswereld. In 2018 kreeg zij de kans om nieuw werk te maken en haar eigen signatuur te ontdekken. Daar kwam de verrassende solo Mātā uit. Poernima liet zich voor deze solo inspireren door Durga Mātā: de vrouwelijke kracht die zich verzet tegen negatieve krachten. Durga is de schepper en vernietiger en behoudt rechtvaardigheid in alle creaties. Ze wordt vaak afgebeeld als krijger die de demoon Mahishasura dood. Terwijl zij genadeloos strijd voor de moraal ziet ze er woest, beangstigend en strijdlustig uit. Tegelijkertijd belichaamt zij harmonie, bescherming en zachtaardigheid. Durga Devi is bovenal onvergankelijk, haar ware vorm gaat voorbij alle zintuigelijke perceptie. Poernima danst haar solo in een eigen vertaling van de Indiase dansstijl Bharata Natyam en brengt de tweeledigheid van Durga naar het hier en nu door de gecodeerde handgebaren en eeuwenoude verhalen los te laten. Ze laat de Bharata Natyam spreken vanuit haar eigen perspectief: een jonge vrouw van deze tijd.

  • exclusief (pauze)consumptie

Over Junadry Leocaria

Junadry Leocaria (Willemstad, 1985) is een opvallende verschijning in het Nederlandse theaterlandschap. Haar professionele danscarrière startte op 18-jarige leeftijd bij ISH Dance Collective waar ze haar liefde voor theater en de podiumkunsten ontwikkelde. Junadry is gespecialiseerd in waacking - een stijl die met karakters, emoties en expressie speelt. De laatste jaren werkt Junadry ook als choreograaf, coach en docent. Ze choreografeerde onder andere voor Festival Classique, ITA, Holland Dance Festival en Korzo. Junadry is een getalenteerd sleutelfiguur in de Nederlandse urban theaterescene en weet het publiek met haar expressieve en krachtige
bewegingstaal te raken. 

Over Poernima Gobardhan

De Haagse danseres en choreograaf Poernima Gobardhan is getraind in de klassieke Indiase dans, Bharata Natyam (of Bharatanatyam) dat haar oorsprong heeft in Zuid-India. In 2007 rondde zij in Mumbai de opleiding voor Moderne Indiase dans af. Tijdens haar dansstudie rolde zij op jonge leeftijd in de rol van eigenaresse van haar eigen dansschool, Pretima Ke Dewashrie. Hier maakte zij verschillende stukken voor haar leerlingen en uiteenlopende samenwerkingsprojecten. Op deze manier maakte Poernima kennis met het makersschap en was meteen verkocht. In het begin werd zij in haar eigen werk vooral gedreven door een protest ten opzichte van de rigide regels van de Indiase klassieke dans en wilde deze doelbewust breken. Pas nadat zij zich verder verdiepte in de klassieke bewegingstaal en haar Bharata Natyam opleiding afrondde in 2012 kwam hier een omslag in. De klassieke training toonde haar andere, onbekende wegen en diepere lagen in dans en via deze weg is Poernima gekomen op het punt waar zij zich nu bevindt en ervaart zij de Bharata Natyam als alomvattend. 

Welkom op parktheater.nl

We maken gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om het gebruiksgemak voor onze bezoekers te vergroten, om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content van derden af te beelden (zoals video’s), voor marketing doeleindes en voor verschillende andere toepassingen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden.

Door op ‘Akkoord’ te klikken, stem je hiermee in.
Als je niet akkoord bent, kun je via de knop ‘Instellingen aanpassen’ je voorkeuren opgeven. Meer informatie…

Cookies zijn nodig om de website goed te laten functioneren. Zo wordt je winkelmandje onthouden tijdens de bestelling en kun je inloggen op de website.

Maar cookies zijn ook nodig om de ervaring op de website te verrijken. Bijvoorbeeld media van derde partijen, zoals video's, gaan vaak gepaard met cookies. Ook houden we statistieken bij om de site doorlopend te verbeteren.

Als laatste worden cookies ook gebruikt om informatie rond onze marketing-activiteiten, zoals nieuwsbrieven en advertenties, zo efficiënt en persoonlijk mogelijk uit te kunnen uitvoeren.

Cookie instellingen