Monique van den Berg, projectleider en de directeuren van de podia – Giel Pastoor, Jochem Otten, Sjoert Bossers, Paul L’Herminez en Dries Floris

Cultuurpact samenwerkende podia Brainportregio

Zes podia uit de Brainportregio zijn dit jaar een intensieve samenwerking aangegaan. Niet omdat het moet, maar omdat het kan en er daarmee ook veel meer mogelijk is. Omdat de podia hetzelfde doel voor ogen hebben. Cultuur en podiumkunsten toegankelijker te maken voor alle inwoners in deze regio. Meer betekenen voor de makers, spelers, publiek en bedrijfsleven. In co-financiering met Regio Deal Brainport Eindhoven zijn ambitieuze plannen gemaakt voor de periode 2020-2024. En die plannen krijgen nu gestalte in eerste concrete resultaten.  

Regio Deal 
Onder de noemer Regio Deal is door het Rijk een eenmalige financiële impuls beschikbaar gesteld om de kracht van de regio te versterken. De innovatieve technologieregio groeit enorm hard en investeringen zijn essentieel om deze groei te behouden en gestalte te geven. Een aantrekkelijk woon- en leefklimaat helpt in het aantrekken van het broodnodige nieuwe talent. Maar helpt ook in het realiseren van een krachtige verbinding tussen bewoners in sociaal en maatschappelijk opzicht. Met cultuur als het spreekwoordelijke cement van de samenleving is een samenwerking tussen de podia als ‘huizen van cultuur’ niet meer dan logisch.

Aan de slag
Het cultuurpact van de zes podia – Parktheater Eindhoven, Speelhuis en Cacaofabriek Helmond, Schalm Veldhoven, Hofnar Valkenswaard en Kattendans Bergeijk – omvat ambitieuze plannen en doelen op het gebied van onder meer internationalisering, productie en educatie. Voor het realiseren hiervan is samenwerking essentieel. Denk aan verbindingen bij programmering, marketing, techniek maar ook thema’s als duurzaamheid en diversiteit. De intentie was er al en de Regio Deal is een mooie steun in de rug om door te zetten. En de energie die vrijkomt door samen te werken en te knokken en ergens samen voor te gaan, is enorm. Zo blijkt al uit een rondgang tussen de initiatiefnemers. 

Samenwerken is mensenwerk
De vijf directeuren van de zes podia – Giel Pastoor, Jochem Otten, Sjoert Bossers, Paul L’Herminez en Dries Floris – zijn vanaf het eerste uur betrokken. Voortvarend en direct met de handen uit de mouwen, en open en eerlijk naar elkaar. Met een schat aan kunde en ervaring op cultuurgebied. Inmiddels is Monique van den Berg aangesloten om als projectleider het geheel te coördineren. Met ruim 10 jaar managementervaring in theaterland is zij een mooie toevoeging aan het kernteam. Uiteraard kan dit team niet zonder de kunde en enthousiasme van hun tientallen medewerkers. Vanuit de gestelde doelen is inmiddels een aantal mooie interne werkgroepen ontstaan, die concreet aan de slag zijn gegaan. Het samen doen en ontdekken geeft veel en maakt trots, zo is – nu al – een belangrijke constatering.

Eerste resultaten
Onlangs is de kaartverkoop van het nieuwe theaterseizoen gestart. De theaterpodia hebben elkaar daar al in gevonden. Vanuit een samenwerking tussen alle marketingmedewerkers startten ze gelijktijdig én met een geweldige campagne: OntdekTheaters.nl. een gloednieuwe site waar het gehele aanbod van alle theaters op te vinden is. 
Daarnaast staat het concept digitale podium volledig in de startblokken. Live theater is natuurlijk de basis, maar het ontsluiten van wat er op het podium gebeurt voor hen die er niet bij kunnen of mogen zijn, is een fantastische add-on.  Zeker in deze coronatijd helpt het meer mensen toegang te geven. De apparatuur om dit mogelijk te maken, hangt inmiddels in alle podia. Deze innovatie maakt letterlijk dromen waar: liveregistratie van makers elders, uitzenden naar minder mobiele doelgroepen en produceren van cultuurjournaals voor de regio.

Volgende stappen
De komende vier jaar is er nog ontzettend veel te doen om deze betekenisvolle rol verder te realiseren. Juist voor de doelgroepen voor wie cultuur en theater niet vanzelfsprekend is. Door  geldgebrek, tijdgebrek, geen vervoer, geen vrienden om mee te gaan, geen passend aanbod. Het inventariseren van behoeftes van bewoners is hierbij ontzettend belangrijk. Luisteren en juist niet invullen. Het gesprek aangaan. Met de gemeentes, met scholen, met wijkcoördinatoren, met makers en spelers, met bezoekers. Kijken wat er is en waar op aangesloten kan worden. Kijken wat er nog niet is en opgezet kan worden. Met als doel om bijvoorbeeld alle kinderen tot en met 12 jaar in de Brainportregio structureel toegang tot theater te geven. Om internationals en andere doelgroepen makkelijker te verbinden met theater door het ontwikkelen van specifieke programma’s of co-producties. Zodat het theater een betere afspiegeling van de Brainport samenleving wordt en herbergt.   

De podia gaan ervoor!

Welkom op parktheater.nl

We maken gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om het gebruiksgemak voor onze bezoekers te vergroten, om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content van derden af te beelden (zoals video’s), voor marketing doeleindes en voor verschillende andere toepassingen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden.

Door op ‘Akkoord’ te klikken, stem je hiermee in.
Als je niet akkoord bent, kun je via de knop ‘Instellingen aanpassen’ je voorkeuren opgeven. Meer informatie…

Cookies zijn nodig om de website goed te laten functioneren. Zo wordt je winkelmandje onthouden tijdens de bestelling en kun je inloggen op de website.

Maar cookies zijn ook nodig om de ervaring op de website te verrijken. Bijvoorbeeld media van derde partijen, zoals video's, gaan vaak gepaard met cookies. Ook houden we statistieken bij om de site doorlopend te verbeteren.

Als laatste worden cookies ook gebruikt om informatie rond onze marketing-activiteiten, zoals nieuwsbrieven en advertenties, zo efficiënt en persoonlijk mogelijk uit te kunnen uitvoeren.

Cookie instellingen